Idrefjället 2009

Lördag:
Det bar av kl 7,30 från Söderköping. Det tog ett antal timmar upp, men måste säga att denna tid gick fort. Stannade först på MC där det blev lite lunch, sen stannade vi på ett konditori precis innan och tog oss en liten fika.Vi var framme cirka 16,00 i Idre där en hel del SNÖÖÖ väntade på oss och -10 grader. Efter incheckningen var det dags att leta reda på stugan vi skulle bo i vilket visade sig inte vara helt lätt men tillslut fann vi stugan, måste säga att det var det bästa läget jag har bott i fjällen i förhållande till längden till backen och lift. Vi kom i ordning och packade upp, vi blev med tvungna att prova pjäxorna med som visade sig vara för små för mig om vaden, så det blev och åka och byta dem. Fick förklaringen med att det var en liten modell och inte jag som hade stora vader. Sen blev det tacopaj med sallad. Vi kollade även in en slinga som vi kunde gå om vi fick lust, den var dock inte lång med det var en LÅNNNNNNNNNNNNNG backe som inte var dirket rolig, Men men. Kväälen avslutades framför tv:n. Läggning tidigt eftersom första dagen i backen väntar imorgon.

Söndag:
Första dagen i backen väntar och klockorna ringde 7,40 så då var det bara att hoppa upp och göra iordning lite frukost och klä på sig skidutrustningen för kl 9,00 öppnar liftarna. Så klockan ´var strax efter 9 när vi gav oss iväg. Dagens väder var plusgrader men solen ville inte riktigt komma fram. Det blev en hel del åk i backarna. Min skidåkning i början var väl inte den bästa, tog ett tag innan man kom in i det men när man väl hade gjort det så var det bara att åka på. Blev även fika i backen med. Dagen avslutades kl 15,00 i backen då liftarna stängde och det var dags att gå in. Kväälen slutade men en runda till affären för att handla tidningen och en stund framför tv:n.

Måndag:
Andra dagen i backen och det var fortfarnade plusgrader i luften men solen ville inte riktigt fram idag heller. Men ut och åka ska man ju så det vara bara att ta på sig och bege sig ut till backen igen till kl 9,00. Det blev många åk även idag med och jag själv börjar tycka att skidåkningen börjar bli riktigt roligt och jag börjar få till tekniken, inte helt men det gå fortare och jag blir inte lika trött i bena och fötterna längre. Riktigt solt över mig själv även fast det fortfarnade är lite plågning så är det absolut inte lika mycket som förra året. Underlaget var inget speciellt roligt i början men efter att folk har åkt upp så börjar underlaget bli helt okej. Dagens skidåkningen slutade med ett litet solsken iallafall. Kvällen blev lugn som vanligt, lite tv blev det med.

Tisdag:
Tredje dagen i backen och molnen hänger fortfarnade över fjället men temperaturen har nu börjat leta sig ner under minusstrecket. Lite mera kläder på sig så blir det en riktigt härlig dag i backen. Ut igen som vanligt och underlaget är inte så roligt eftersom det har frysit på en hel del under natten men efter ett par åk börjar det bli bättre. Idag bestämde vi oss för att åka till våffelstugan för att äta våfflor och måste säga att det var riktigt gott och chokladen var den bästa vi drack de gånger vi var ute och fikade i backen. Det kom även lite snö under dagen med men inte så speciellt mycket och framåt eftermiddagen började solen titta fram igen så avslutningen blev lika bra som dagen innan. På kvällen blev det en sväng till Sporttältet med.

Onsdag:
Fjärde dagen i backen och idag väntade blåsten på oss. minusgraderna har även hittat hit nu så det var riktigt kallt. Det blev inte lika många åk idag eftersom det int evar så behagligt att åka i blåsten men ut i backen skulle vi och åka så var det bara. Men vi åkte in rätt fort för att äta lite lunch. Sen var det bara att ta på sig utrustnigen igen för att bege sig ut och åka några åk till. Självklart ska det ju hända något när man är iväg när det gäller mig och den här gången pajade knappliften när jag åkte så jag hängde över marken och fick snurr på den så jag hängde bak å fram en bit, det var inte så kul då men så här efteråt så kan man skratta åt det för det måste ha sett väldigt roligt ut. Men vi var ute nästa hela dagen iallafall och åkte även fast inte vädret var det bästa. idag bestämde vi oss för att vi skulle ut och käka dagen efter, så vi gick ner till fjällcentrumet och beställde ett bord till morgondagen. Blev lite spel under kvällen med.

Torsdag:
Femte dagen i backen vilket innebär bara två åk kvar. Idag skulle det vissa sig bli riktigt fint ute med solsken hela dagen lång. -10 till -14 grader idag och det börjar bli riktigt kallt ute men med tillräckligt med kläder så funkar allt. Blev väldigt många åk den här dagen med öven fast kylan har hittat till fjället. en dag att bara njuta av. Avslutningsviss i backen avslutade vi med ett sista åk i början på solnedgången. riktigt mysigt. Kvällen slutade på Wärdshuset med filébuffe och underhållning. Riktigt gott vill jag då lov och säga.

Fredag:
Sjätte och sista dagen i backen. prognosen idag visade - 16 grader så det vara bara att klä sig rätt. Men när vi väl kom ut konstaterade vi att det var -20 grader nere vi liften och det var inte alls skönt ute. Det var första gången under hela veckan som jag började frysa (förvånad över mig själv) så efter ett få tal åk  blev det och fika ute i backen med varm choklad och lite värme, sen ut och åka igen. men det blev inte så många åk innan vi gick in sen gick jag inte ut mer den dagen och åkte för jag fick så himla ont i tårna när det var så kallt och jag tyckte att jag har fått ut tillräckligt med skidåkning den här veckan. Låg och loppade mig i soffan ett tag för att ladda till städningen på kvällen. Som sagt det var städning på kvällen som gällde men vi hann även se "På spåret" och "Let´s dance" med.

Lördag:
Dagen då det var dags att åka hem och lämna fjället för den här gången. Längtar redan tillbaka. en lång resa hem väntade och väl hemma kl 16,00 bar det direkt av till sporthallen för att se på innbandy.

Summering av veckan:
En riktigt härlig vecka med en massa snö, sol och härligt väder. Första gången jag själv börjar känna att skidåkningen har blivit bätte men det finns fortfarnade mycket att jobba på. Har verkligen utnyttjat liftkortet ordentligt den här gången.
Ni som undrar hur det har gått med mina nyttigheter så har det gått bra om man räknar bort från den varma chokladen i backen jag har drukit så har jag bara tagit 1 Skumtomte öven fast det har stått godis framme. Och förhoppningsviss så har jag byggt en hel del muskler och blivit av med lite fett på kroppen.











Flera bilder finns på www.bilddagboken.se/smopare



Kommentarer
Lena

Bra bilder

2009-01-18 @ 22:12:11
URL: http://lenasoderberg.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0