Kreta 100815-100822

Det var en helt fantastiskt resa med en massa sol, värme, god mat och allt var super..

Dag 1:
Våran resdag. Vi åkte från Arlanda vid 18:55 och var nog inte framme på Kreta försen kl var 24:00 grekisk tid. Mörkt var det så man såg inte så mycket när man kom ner men vi mötes av värmen. Busstransfer till hotellet och sen var det bara att lägga sig och sova eftersom man var helt slut efter resan.

Dag 2:
Frukost och sen blev det en heldag vid poolen då vi kände att det kunde vara skönt att ta det lite lungt. På kvällen blev det att kika in området och en härlig strandpromenad. Och kvällen avslutades med en mat bit.

Dag 3:
Blev att gå upp tidigt då vi åkte på våra första utflykt "Kreta på tvären". EN heldag blev det med buss. Vi åkte runt i princip hela kretas västra del. Färden började upp i bergen där vi stannade till en en liten by och smakade på en grekisk pannkaka som innehöll get/fetaost och timjanhonung. Lite konstig smak men gott var det och till drack vi nypressad apelsinjucie.





Sedan fortsatte vi upp i bergen och sedan var det dags för att åka ner mot det lybiska havet. Nästa stopp blev vid en fästing men en underbar utsikt över det lybiska havet.





Färden ner till det lybiska havet var en riktig serpentin väg och måste beröma busschaffören för sin skicklighet när han körde för kan säga att ingen busschafför i Sverige ahde klarat av det. Det var mycket trixandes när man kom in i byarna. I en av byarna hängde dessa:



Vid det lybiska havet gjorde vi ett längre stopp där vi åt och självklart var man ju tvungen att testa den typiska grekiska maträtten mossaka och gott var det fast inget super upplevelse direkt. Och det blev även ett dopp i havet då det var fruktansvärt varmt. Termometern i bussen visade +40 grader. Sedan gick färden vidare mot det ända klostret på kreta där det fortfarande bodde munkar. Och jag såg en av dessa och tyvärr fick man inte ta kort på dem då de ej ville var med men klostret fick vi ta bilder på och det var jättefint och välskött. De hade de renaste toaletterna som jag besökte på kreta iallafall.





Det näst sista stoppet blev vid en ravin som vi tyvärr itne fick gå ned i då det var alldeles för varmt. Och det sista stoppet gjorde på Kretas ända insjö. Det fanns tydligen sköldpaddor om man tog trampbåten till andra sidan med det hanns inte med. Men en helt okej utflykt där man fick vet mycket om hur det är att bo på kreta. Och en fantastisk natur.

Dag 4:
Denna dag blev en heldag vi standen men mycket solande och badande.

Dag 5:
Blev en dag vi poolen och på kvällen blev det en strandpromenad längs med hela stranden.







Dag 6:
Även denna dag blev en heldag på stranden

Dag 7:
Gjordes den andra utflykten. Med en väldigt gungig båttur tog vi oss ut till en Ö där vi gick upp i en fästing. Och vill lova att jag många gånger under denna färd från stranden upp till fästningen var nära på att skita i det och nästa uppe satt jag mig på en sten och tjurade då jag var helt slut och Henka fortsatte upp men jag bett mig i läppen och gick den sista biten upp och glad är jag för det idag för det var himla vackert och denna utsikt var gudomlig.













Sen åkte vi över till fastlandet till en lagun där vi stannade för att bada. Stranden var lite rosa av snäckskal. Det var så härligt.








Dag 8:
Sista dagen och den spenderades vid poolen eftersom vi var tvungna att lämna hotellet 12:00 och bussen skulle hämta oss 22:25 så tyckte vi det var skönast att vara kvar och dessutom var halva stranden bortaspolad då det hade blåst massviss på natten.

Sammanfattning:
Måste säga att jag är grymt imponerad av Kreta. Det är välsigt fint och alla som bor och arbetar där verkar var mycket trevliga. Om man jämför med Mallorca så tycker jag inte kreta är lika sönderturistat som Mallorca. om jag ska åka tillbaka till mallorca eller kreta så åker jag helt klart till Kreta.
Men en underbar semester med den man älskar, bättre kunde det inte blivit..


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0