110219

Idag började jag dagen med att baka..

Frasiga grahamsbullar med solrosfrön

Ingredienser:

50g jäst
7 ½ dl ljummet vatten (37 grader)
Knappt 1 msk salt
1-2 msk olja
1 msk honung
3 dl grahamsmjöl
1 dl vetekli
16 dl vetemjöl
1 dl solrosfrön
1 dl krossade linfrön

Gör så här:

Lägg linfröna i blöt i 1 dl vatten och låt det stå en stund.
Smula sönder jästen i en bunke. Lägg i salt och honung. Häll på lite av vattnet och rör om tills jästen har löst sig. Häll i resten av vattnet, olja, solrosfrön, linfrön och nästan allt mjöl. Arbeta samman degen med en trägaffel. Låt jäsa under en bakduk i 30 min. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda klart. Baka ut till runda bullar i lagom storlek till ca. 20 st. jäs på plåten i ca. 30 min. Grädda i ugnen i ca 15 min, 225 grader.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0